Steve BELL’in Son Kitabı Nihayet Türkçe İşlet Büyüt Dönüştür…

Steve Bell’in dünyadaki yalın örneklere dikkat çektiği ve Paloma Yayınevi tarafından yayına hazırlanan “İşlet Büyüt Dönüştür – İşi ve Yalın BT’yi Entegre Etmek” adlı kitabının önsözünden kısa bir bölümü aşağıda paylaşıyoruz… 

Bilgi teknolojileri (BT) doğru yapıldığında, oyunu değiştirir. Ancak bu kitap BT hakkında değil.

yalinKitap1“BT’yi işe uyumlu hale getirme” ya da “işe BT değeri katma” misyonu hakkında da değil. Bu misyon kapandı. Aslında, misyon, en başından beri yanlış yönlendirilmişti. BT ve iş bir bütündür. İşin değerinden ayrı bir BT değeri yoktur. Bu yeni ve genellikle karışıklığa yol açan bilgi çağında, BT’den ayrı bir iş değeri düşünmek giderek daha sınırlı bir kapsam kazanıyor.

Bir kurumda çalışan bütün disiplinlerden liderler ve kıdemli yöneticiler için yazılan bu kitap, dönüştürme özelliği taşıyan BT becerilerini kurumun her varlığı ile entegre etmek ve güçlendirmek üzerinedir. İşbirliğini kolaylaştırmak ve inovasyonu tetiklemek için bir yapı sunar ve bunların sonucundan da müşterilerin bir kerelik ya da zaman zaman kullanabilecekleri değil her gün tekrar tekrar değer yaratabilecekleri yeni yöntemler ortaya çıkar.

Birçok kurum için BT, iş kültürüne, stratejisine ve değer akışına başarıyla entegre etmekte en çok zorlandığı varlık olmayı sürdürüyor. Bu kopukluk, onlarca yıldır CEO’ların ve CIO’ların (Bilgi Sistemleri Grup Başkanları) canını sıkıyor, çünkü pahalı ve engelleyici olmanın yanında karışıklığa yol açıyor.

Peki o halde, yeni ortaya çıkan bazı kuruluşlar başarılı olup endüstrilerini tamamen değiştirirken (Amazon.com, Expedia, Skype ve daha birçokları) neden çoğu kuruluş, teknoloji için pahalı kaynaklar kullanıp emek sarf etmesine rağmen yine de maliyetleri kontrol etmek, tutarlı sonuçlar üretmek ve anlamlı bir iş değeri sunmak için mücadele etmektedirler? Onların başarılarını sadece zamanlama diye nitelemek kolay; bu şirketler internetin doğuşu sırasında tasarlandıkları için, teknoloji kendi iş modellerine ve DNA’larına derinlemesine gömülüdür.

Ancak başarılarının daha incelikli bir nedeni var. Bu Web 2.0 şirketlerinden birinde çalışan teknoloji uzmanlarıyla konuşun, çoğunlukla kendilerini bir BT organizasyonu olarak bile düşünmediklerini keşfedersiniz. Kendilerini sadece, insanların gerçekten hoşlanacağı ve daha fazlasını isteyeceği ve teknolojinin etkin olduğu şeyler yaratan bir kurumun parçası olarak görürler. Bu zamanlama değildir. Bu, kültürdür. Bu, liderliktir. Bu, vizyondur. Bu türde bir kültür, liderlik ve vizyon geliştirmek, on yıllardır, hatta yüzyılı aşkın bir süredir var olan kurumlar arasında bile mümkündür.

YalinSlider2jpgNasıl onlar kadar yaratıcı olabilir ve hızlı hareket edebilirsiniz? Tarifi gizli olan bu sos nedir? Bu, bütün bireylerin kendi işlerinin diğerlerininkiyle nasıl ilişki içinde olduğunu açıkça görebildiği,müşteriye değer sunmaya fevkalade bir odaklanmadır. Bu da karşılığında bireyleri ve ekipleri etkin bir şekilde çalıştıran bir yönetim sistemi gerektirir, öyle ki kolektif çalışmaları kurumun stratejisini destekler. Böyle bir yönetim sistemi, liderleri piyasadaki günlük meselelerden ve değişikliklerden hızlı bir şekilde haberdar eden, karar almaya ivme kazandıran ve kurumun çevikliğini teşvik eden hızlı bir geri bildirim döngüsü olarak da çalışır. Böyle bir yaklaşım, yaratıcılığa ilham veren ve işbirliğini sağlayan, riski yöneten, inovasyon ve sonunda dönüşüm için bir yol kuran bir liderlik gerektirir. Bu yaklaşım, Yalın düşünmenin ilkelerinde ve uygulanmasında vücut bulur.

Kısaca, Yalın’ın temel amacı, israfı azaltarak müşteri için değeri maksimum seviyeye çıkarmak ve ardından, elde edilen kazanımlarla sürekli iyileştirme ve inovasyon yoluyla katma değer yaratmak için yatırım yapmaktır. Yalın, on yıllardır üretiminin ötesine geçerek finansal hizmetler, ulaşım, sağlık hizmetleri ve kamu sektörü[1] de dahil olmak üzere birçok endüstriye yayılmıştır. Her Yalın girişim bir şekilde BT’ye temas eder ama kısa bir süre öncesine kadar BT genellikle ekibin dışında bırakılıyordu. BT’ye en sık yöneltilen eleştiri, esnek olmaması, değişime ve sürekli iyileştirmeye direnç göstermesiydi. Bu mutlaka değişmelidir. BT, engelleyici olmayı bırakıp kurum içinde büyüme ve dönüşüm için bir katalizör olabilir.

Çok sayıda kuruma, ölçülebilir ve sürdürülebilir iyileştirmeler yaratarak, Yalın düşünceyi BT organizasyonlarına sokma aşamasında yol gösterdim. “Yalın BT” (Lean IT) terimini kullanan ilk kitabı yazdım: Lean Enterprise Systems, Using IT for Continuous Improvement (John Wiley& Sons, 2006). Arkasından Shingo ödülünü kazanan Lean IT: Enabling and Sustaining Your Lean Transformation (Productive Press, 2010) isimli kitabı yazdım. Lean Enterprise Institute fakültesinin bir üyesi olduğum ve dünyanın çeşitli yerlerinde öğrettiğim, koçluk yaptığım ve konuştuğum için, BT dünyasında Lean düşünmenin sınırlarını zorlayan birçok dikkate değer kişi ve kurumla karşılaşma fırsatı buluyorum. Bu kitapta onların hikâyelerinin birçoğunu okuyacaksınız.

[1] Toyota, Yalın uygulamanın en önde gelen örneği olarak kabul edilir. Ancak yıllar içinde, başka birçok şirket Yalın (Lean) prensiplerini müşterilerine değer sunma becerilerini iyileştirmek için uygulamıştır; bunlar arasında Alcoa, Amazon.com, Baxter Healthcare, Beth Israel Deaconess Medical Center, Boeing, Bose, CapitalOne, Cardinal Health, Cessna, Cisco, Cleveland Clinic, Coca-Cola, Danaher, Dell, Denver Helath System, E&J Gallo Winery, Esselte, FedEx, Fidelity Investments, Ford, General Electric, W.L. Gore & Associates, Gorton’s Seafood, W.W. Grainger, Group Helath Cooperative, Hon, ING, Intel, Ingersoll Rand, John Deere, Kimberly-Clark, Lockheed Martin, Mayo Clinic, Medtronic, MillerCoors, Nationwide, Northrup Grumman, Parker Haniifin, Pietro Fiprentini, Pirelli, Pratt & Whitney, Shell Oil, Southwest Airlines, Starbucks, State Street, Steelcase, Tesco, Thedacare, Virginia Mason Hospital, Wells Fargo, Wipro ve daha birçok şirket yer alır.

(…)

Steve Bell 9 Ekim’de BT Bilgi Teknolojileri’nin sponsorluğunda İstanbul’da bir konferans veriyor. Four Seasons Bosphorus Hotel’de düzenlenen etkinliğe tüm yöneticilerimiz davetlidir. Kayıt ve LCV için www.yalinguzeldir.com mikro sitesini ziyaret etmenizi öneririz. 

İletişim

Mesajınızı yazın.

Aramak istediğinizi yazın ve Enter tuşuna basın